Skillnad mellan versioner av "Diskussion:Uppslagsverket Nagu"

Från Projekt Fredrika r.f.
Hoppa till: navigering, sök
(Symboler framför ord)
(Symboler framför ord)
Rad 44: Rad 44:
 
* Om symbolen skall vara strax utanför kolumnen eller indragen vid ordet beror på vad som blir enklast att koda in. Jag skulle rösta på utanför spaltlinjen.  
 
* Om symbolen skall vara strax utanför kolumnen eller indragen vid ordet beror på vad som blir enklast att koda in. Jag skulle rösta på utanför spaltlinjen.  
 
* Vad blir enklast för kodandet? [https://www.dropbox.com/sh/a5u62qyo8bqn0zk/AAALNO3rjw_m4Wc4g8jyTbxLa?dl=0 Symbolerna i rätt storlek finns nu uppladdade i Dropbox]
 
* Vad blir enklast för kodandet? [https://www.dropbox.com/sh/a5u62qyo8bqn0zk/AAALNO3rjw_m4Wc4g8jyTbxLa?dl=0 Symbolerna i rätt storlek finns nu uppladdade i Dropbox]
** '''Robert''' Så vitt jag vet så borde dessa vara en tag som säger bild href="file///bilder/logo-stor.png". Det finns bild-stiler där man kan korrigera bildens position till till exempel -10mm. Så ja, det ska ju nog funka så.  
+
** '''Robert''' Så vitt jag vet så borde dessa vara en tag som säger bild href="file///bilder/logo-stor.png". Det finns bild-stiler där man kan korrigera bildens position till till exempel -10mm så att den blir utanför spalten. Så ja, det ska ju nog funka så.  
  
 
[[Fil:Symboler.jpg| frame type | position | 300px | urskilja genom symboler]]
 
[[Fil:Symboler.jpg| frame type | position | 300px | urskilja genom symboler]]

Versionen från 28 oktober 2019 kl. 20.46

Innehåll

Kommentarer av Daniela 28.10.2019[redigera]

Layout av inlagan[redigera]

  • Kommentarerna i sin helhet i en google doc
  • 9 önskemål som designer kring inlagans utseende. Som utlovat har jag tagit mitt designeröga och experimenterat med layouten för standardsidorna. Jag testade olika versioner i min Illustrator.
  • Dessa kommentarer är främst till ROBERT att experimentera och testa fullgöra om han kan - och om han håller med om dom, för andra att ge kommentarer och invändningar.
  • Alla åtgärder är markerade med ROBERT HELP!!!, då något är åtgärdat kan det noteras på något sätt.

Annars tycker jag vi kör! Jag förstår om inte alla punkter är möjliga att ta sig an nu då deadlinen snart kommer emot.

  • Före och efter:

FÖRE & EFTER

Storleken[redigera]

Tryckeriet sa precis att inlagan är exakt 171x247mm. Där till kommer bleeden på minimi 3 mm.

Spalter[redigera]

  • "Tre spalts-modellen" som Kaj var nyfiken på såg tyvärr inte så bra ut med vår 10 pt font då jag inte vill kompromissade med utrymmet och marginalerna runt omkring; spalterna blev helt enkelt för smala och bokstäverna och orden med mycket varierande mellanrum med tanke på vårt val att hålla "både höger och vänster-linje-fixerade"-spalter. Så jag anser vi håller två spalter.
  1. ROBERT HELP Nya spalt storlekar och placeringar: Mer luft under och över spalternadetta gör att spalterna blir lite kortare än förr. Här är en bild med nya mm-måtten för spalterna
    • DONE: Jag har satt dessa in i InDesign Master-bladen. FYI, det fattas 0,2mm i höjden (summan blir 246,8mm, istället för 247) :)

mm-mått för inlagan

Lättare navigation i ordboken[redigera]

  1. ROBERT HELP Uppslagsordmarkörer : uppslagets första ord och sista ord i översta vänstra hörnet respektive översta högra hörnet. Det här kunde va toppen för långa artiklar över en sida.
    • ROBERT: Om det går att göra med Section Marker i InDesign, så jess. Jag har lagt in en sådan i mastern. Får se om jag kan definiera innehållet som vi tänkt.
    • Robert: Nähä, nu lärde jag mej att det heter Running Header som man får första ordet från nån viss stil i headern med. Så typ stilen "rubrik". Nu har Tobias inte lagt öarna till taggen rubrik-tagg utan till b-tagg, så det borde man få ändrat!!
  2. 10 pt och 50 tracking (mellanrum mellan bokstäverna): passar för oss
    • DONE Jag har lagt 10 pt och tracking för allt. Leading är dock en större, dvs 11pt. Ska det vara så?
    • FRÅGA Förutom bildtexter som jag lagt det till 9pt. Hur vill du att bildtexter ska vara?
  3. Om det här blir svårt är ett annat alternativ bokstaven representerad vid kanten av yttre sidan.
    • Robert: Vi testar.

Är det något av dessa element som Robert direkt kommer på hur man kunde automatisera in eller låter detta som allt för svåra projekt? Annars kan jag i indesign-finliret kanske hinna fixa manuellt bokstäverna på sidorna…

Två linjer på alla uppslag[redigera]

  1. ROBERT HELP Element från “logon”: En linje under uppslagsordmarkörerna. Känns mer ordbokigt
    • DONE Lagt till i mastern
  2. ROBERT HELP Sidnummern i pt 10 i mitten av sidan tycker jag blir snyggt vid mitten av kolumnerna
    • DONE Lagt till i mastern

Symboler framför ord[redigera]

  • Kaj ville ju att ord skulle typografiskt kunna skiljas på.
    • Robert tycker att logona skulle få slipas. Jag tycker inte att öarna logon är logiska. Utan se hela raden på dom, så är det svårt att uppfatta vad är en liten, medelstor, lite större medelstor, eller stor ö. Det blir inte bra med förslagna ö-ikoner. Kunde vi testa nånting annat?
  1. ROBERT HELP Vad tycks om denna plan här nedan? Är detta ens möjligt?
  • Öarnas storlek enligt modellen som kartor använder för att urskilja olika storleks städer.
  • Om symbolen skall vara strax utanför kolumnen eller indragen vid ordet beror på vad som blir enklast att koda in. Jag skulle rösta på utanför spaltlinjen.
  • Vad blir enklast för kodandet? Symbolerna i rätt storlek finns nu uppladdade i Dropbox
    • Robert Så vitt jag vet så borde dessa vara en tag som säger bild href="file///bilder/logo-stor.png". Det finns bild-stiler där man kan korrigera bildens position till till exempel -10mm så att den blir utanför spalten. Så ja, det ska ju nog funka så.

urskilja genom symboler

Uppslagsordens storlek[redigera]

  • Största uppslagsorden som egen rubrik OK! Jag diggar vad Robert just nu har gjort med de större uppslagsorden. Att t.ex. i artikeln för Nagu, Befolkning och Otto Julius Hagelstam får uppslagsordet vara en rubrik på egen rad med en större font, detta kommer passa bra med deras lilla symbol framför.
  • "Mellanstora rubriker på samma rad" Sen finns det vissa ord som står på samma rad som resten av texten men bara har större font (som i Elektra och Forneldernas natt i Nagu).
  1. ROBERT HELP Dessa mellanstora rubriker tycker jag är en onödig detalj som just nu kan kännas subjektiv för läsaren, varför är just denna rubrik pikulite större än någon annan? Symbolerna kommer hjälpa i såna här fall att urskilja artiklarna, om symbolerna är möjliga att genomföra det vill säga...
    • Robert: Kan du ge mej ett konkret exempel

Indrag i ”flerstyckes”-uppslagsord[redigera]

  1. ROBERT HELP Kunde man månne testa att alla stycken under ett och samma uppslagsord är ett indrag? Det kunde passa nu då vi ändå har en större storlek på boken.
    • Då ser man lättare när texten går vidare till nästa ord. Indraget kunde förslagsvis börja vid andra stycket av uppslagsordet. Det här skulle göra att mellanrubriker blir mera logiska då man ser de genast tillhör ett uppslagsord i och med indraget. Indraget syns i första spalten av min version av uppslaget på bilden högre upp.
    • Robert: Jag vet inte hur man gör detta med InDesign. Måste KVG.

Underrubriker[redigera]

  • Just nu finns det inte riktigt någon logik. Önskvärt skulle det bara finnas två mellanrubriksnivå.
  • Jag tycker vi ska så långt som det går försöka renodla uppslagsverksformatet genom att tänka på allt efter uppslagordet ska kännas som det “sitter ihop”.
  • Jag blir riktigt förvirrad då jag kollar in Nagu artikeln (jag har dock kollat från den senaste pdf:en Robert gjort 22.10 så jag vet inte hur mycket som hänt efter det)

alltså...

  • Jag tycker att de kursiva underrubrikerna på samma rad som ordförklaringen oftast tyvärr inte fungerar. I Nagu artikeln fungerar de eftersom de är så många efter varandra och man fattar grejen genast men annars är de oftast bara 1-2 underrubriker i ett uppslagsord.
  • OM vi kan använda oss av ett indrag i texter längre än ett stycke, kan vi ha mellanrubriker på enskilda rader.
  1. ROBERT HELP Den första nivån av underrubrik kan vara boldad i samma pt 10 och andra nivån underrubrik kan vara kursiv i samma pt.
  2. ROBERT HELP All text under mellanrubrikerna ska börjar genast på nästa rad och inte efter en tom rad.
  3. ROBERT HELP Om det finns fler än 2 underrubriksnivåer är det något som borde spjälkas upp högre ifrån (t.ex. Nagu>Geografi(?)>Politik>Nagunämnden).
  • Under underrubriken Sevärdheter räknas det upp massa ord, det funkar, men vi ska vara aktsamma för just nu är det samma typ och storlek som alla uppslagsord,
  1. ROBERT HELP Kunde dessa Sevärdhets uppräkningar istället för att vara boldade vara understrukna (men fortfarande integrerade i texten på samma rad)?

Språkrubriker[redigera]

  • Jag tänker rubrikerna placeras på tomrum som är lite över halva ena sidan. Enligt bild nedan.
  1. ROBERT HELP Hur görs det bäst? Jag kan förslagsvis göra rubrikerna som png:er och så behöver vi sen finlira lite spalter manuellt? Eller endast finlira i .idml funkar ju också förstås.
  • De andra språkens sidor har fler bilder så där krävs ett spelöga och inte så mycket automation, vet inte vad ni tycker om det…

Språkrubriker: Nagu på svenska-versionen

--- Det var det. Skriv gärna in kommentarer eller så hörs vi via Whatsapp.

Kommentarer av Kaj 8.10.2019, 16.10.2019[redigera]

Kajs egna todoer[redigera]

Listan på ord med Nagu-anknytning[redigera]

  1. KORRIGERAT Var finns denna lista som bäst?
    • Robert: De finns i denna gdoc - de som har "Manuellt" i E-spalten.


Tobias-rättelser[redigera]

XML-skapande av öar[redigera]

  1. TODO: Tobias Öar med areal som slutar "komma noll" bör få heltalsnoggrannhet.
  2. TODO: Tobias Olika tagg för öar enligt storlek, oliten omedel ostor, gränserna 5 ha och 100 ha

Övriga XML-ändringar[redigera]

    • TODO: Tobias Fixa numreringen av referenser
    • TODO: Tobias "Referenser"-rubriken bör raderas eftersom den är tom
    • TODO: Tobias "Externa länkar" ska hållas, men borde vara på egen rad, istället för samma rad som första punkten. Samma för "Noter" och "Källor".
    • TODO: Tobias "Noter" har samma kriterier: sätt på egen rad, eller om det är tomma, radera hela rubriken
    • TODO: TobiasObservation: "Källor", "Arkiv", "Litteratur", "Kommentarer" och "Trycka Källor"-rubrikerna verkar inte vara tomma, men det skulle få vara på skild råd från följande text som antagligen är <lista><listpunk>
  1. TODO: Tobias Kirjais -artikeln har en bild! Kanske vi borde ta med alla bilder på holmarna?
  2. KORRIGERAT Endel bilder är pyttesmå, såsom Gabriel Erik von Haartman; hur enklast få större?
    • Robert har redan övat processen: importera bilderna i InDesign som cirka 200px breda så att de är lika breda som spalten i InDesign, men sen byter man källan till full resolutionsbilden så att den är hög kvalité - eller så kan man göra bilden tom bred som två spalter.

Torde nu vara rättat (kolla!)[redigera]

  1. TODO: Robert Nynagubor är under Befolkning; bör vara under egen rubrik Nynagubor
    • Kaj Jag har infört underrubriker i både Wikipedia (språk och invånarantal skilt) och i GSheetets tab Artikellista

Måste göras manuellt[redigera]

KORRIGERAT & TODO: Robert

  1. Klipp av Nagu-artikeln efter intron. Torde rätta detta:
    • Befolkning och Nynagubor kommer två gånger
    • Hyryläinen-fotot
    • "Kyrkor och kapell i Nagu" finns på många platser
    • Kyrkbacken-saker verkar förekomma både under N och K
    • Nagu 1918 förekommer två gånger
  2. Endel nyckelord behöver spridas ut under sina "rätta" bokstäver
    • Kyrkor och kapell i Nagu kunde komma under K
    • "Övriga Nagu" – strö in dessa fem ord bland "rätta" bokstäver: Estonia-minnesmärket, Fagerlunds traktormuseum, Kasberget, Smörasken, Vargberget

Innehåll på Wikipedia: Hazel, Robert, eller Lina[redigera]

Robert: Förbättra artiklar[redigera]

  1. TODO ??? Hittar inte denna artikel eller rubrik: Kommunikationer och förbindelser i Nagu-artikeln: Där finns en text "Fast vägförbindelse" som borde ha en "Se även" till den egentliga artikeln
    • Dvs till Fast_vägförbindelse_Nagu-Pargas - vet inte om den fallit bort från Tobias XML, eller jag måst lägga till den själv. Kollar nästa gång jag får XML av Tobias.

Hazel: Förbättra artiklar[redigera]

  1. GJORD Kirjais: Det ser lite dumt ut att Kirjais inte har någon vettig artikel, när Högsars är bra. Lägg till åtminstone Sandra, och googla lite omkring.
  2. TODO - INTE HÖG I PRIORITET FÖR TILLFÄLLET: ändra i artikeln, eller hur? Lillharun borde omnämnas som en av Nagus sydligaste öar, jämte Korslägnarna (sydligast) och Ståtbåda

Layout: Robert, Daniela, Fia[redigera]

Kreativt, Daniela (gamla notes av Kaj)[redigera]

  1. Ha snärtig rubrik för språken, i första hand via layout
  2. Särskilj olika rubriknivåer bättre
    • Rubriknivåerna känns typografiskt obefintliga. Exempel: Sida 103, Själö. Uppslagsordet (Själö) har samma utformning som huvudrubriken (Historia) och underrubriken (Förhistoria).
  3. Bokstaven "A" (B, C etc.) synlig nånstans i marginalen
  4. Grannöar tydligare (kursivera dem; indentering eller annat så det)
  5. Hur borde människor layoutas? Guy Bäckman, Petter Claesson

Diskuteras (Robert, Daniela, Fia)[redigera]

  1. Småöar <20 ha utgör bulken av sidorna; borde de artiklar som inte är småöar lysa fram layoutmässigt? Personer på något vis, öar olika beroende på om de är små, medelstora eller stora? Och icke-personer, icke-öar på något spännande vis, såsom Fortuna fajans- och lerkärlsfabrik
    • Biskopsö med 260 hektar: känns lite dumt att ön får samma uppmärksamhet som Fåntrattarna (fiktiv ögrupp om 2 ha, just norr om Trunsö); hur borde Biskopsö framhävas layoutsmässigt? Ska gränsen vara typ 100 ha för öar som är stora?
  2. Uppslagsordet upprepas ibland, såsom i Ominaisfjärden Ominaisfjärden (finska Omenaistenaukko) är en fjärd i norra Nagu i landskapet Egentliga Finland – vad vore vettigt?
    • TODO: Antingen manuellt i InDesign, eller sen definierar man redan i artikkelistan vilka rubriker man vill att ska vara tomma - och Tobias kör XMLn så att de är det

Globala inställningar[redigera]

  1. KORRIGERAT Sidnumrering behövs.
  2. KORRIGERAT Avstavning – bör ställas in på svenska. Exempel s. 103 Skärgård-shavets. Annanstans: le-rpipsfabrik, glaserin-gen
    • (Robert: Fixades i en ny InDesign fil genom att editera stycke-stilen (under Paragraph Style), under "Advanced Character Formats" går det att byta språket till svenska. Betyder att vi borde också ha skilda stycke-stiler för de andra språken.)

Praktisk "byråkrati"[redigera]

  1. Dela URLar med annat än vanliga bindestreck (vilket man annars kan tro är en del av URLen)

Detektiv-Robert: Redan fixat (men bör förstås verifieras i PDF:en)[redigera]

  1. KORRIGERAT Fast vägförbindelse har finska bildtexter
  2. KORRIGERAT Kasberget har en massa med klimatuppgifter som borde bort (kanske blir manuellt; kanske onödigt att be Tobias automatisera)
  3. TODO, Kaj, ska Söderfjärd vid Lökholm tas bort? Tag bort Söderfjärden, ty spam; den tillför föga, och att få vett och konsekvens i den skulle ta mycket tid
  4. KORRIGERAT "Piikkiö Church Altar" står på engelska i den finska texten

Detektiv-Robert: Undersökt, måste fixas vid varje XML-fil[redigera]

  1. KORRIGERAT radbyten i listor fixas med Roberts skript </listpunkt><listpunkt> till </listpunkt>\n<listpunkt>
    • ArkitektbyråTvå bokföringsbyråer är på samma rad (sida 41)
    • "Kända personer från Nagu" har inga radbyten
    • Ett antal radbyten saknas vid Romaaneja, joissa on tapahtumapaikkana Seilin saari:
  2. KORRIGERAT Pargas vapen finns två gånger på finska
  3. TODO Ändringar som görs i texten i InDesign
    • Högsar (uttal [hœksɔr]) har ett tecken ɔ som PDF:en inte kan återge
      • Robert: Vollkorn klarar inte av tecknet, jag föreslår att fonten för det tecknet byts till Arial i InDesign. En sak Robert måste komma ihåg att kolla i nya versioner.
    • Ordet "klimat" behöver greppas (sökas på) och alla förekomster tas bort
      • Robert: Klimat nämns 8 gånger. Menar du alla rubriker klimat? Kaj: Ja. En del av rubrikerna klimat beror på att vi valt hela öns text istället för faktapunk. Sen nämns ordet klimat i någon text, ska de också ändras? Kaj: Tycker allt med "klimat" känns töntigt att nämna mer än en gång i hela uppslagsverket, och då i så fall en gång, under K. Jag vet att detta är oautomatiserbart och kan kräva lite handändringar vid varje körning, typ "sök alltid på Klimat och tag bort 12 gånger, vid Kasberget, bla bla bla".
    • finlir: Texten "i landskapet Egentliga Finland" behövs nog i Wikipedia, men känns korkad i en bok om Nagu
      • Nämns 13 gånger, gå lätt att radera från InDesign
    • "Storträsket (Nagu, Egentliga Finland)" - rubrikerna behöver rensas på "Nagu" och ännu mer på "Egentliga Finland"; det här borde bli en makro, så det kan köras flera gånger
      • Robert: Egentlig Finland och Nagu i rubriken bara en gång Kaj: Bra! Fast på Egentliga Finland kan du söka även i brödtexten. Det är osannolikt, men möjligt, att det är någon vits att nämna Egentliga Finland i texten. Robert: Egentliga finland nämns 22 gånger.

Detektiv-Robert: Komma underfund med var och när detta bör rättas[redigera]

  1. KORRIGERAT: Gullkrona fjärd säger "se även Gullkrona" men jag hittar ingen Gullkrona! - finns med nu
  2. KORRIGERAT: inge Lill Nagu mera Är detta Nagus näststörsta ö? Måste ha yta. Men vad är Lill Nagu? I verkligheten är "Lill Nagu" synonymt med Lillandet
    • (Lillandet, 60.1809°N, 21.9933°Ö, 0.0 ha stor ö 7 km Ö om Sandö, 8 km SÖ om Pensar, 5 km Ö om Kyrkbacken. Grannöar: Lill Nagu, Entallsgrund, Lilla Hästholmen.)

Fias och Danielas kommentarer den 16.10.2019[redigera]

Uppslagsorden[redigera]

Förslag och tankar[redigera]

  1. KORRIGERAT, SE OVAN Ta bort allt om klimat på andra öar och fjärdar, ha enbart ett uppslagsord där det berättar allmänt om Nagus klimat (Kaj nämnde) Kaj: Ense.
  2. TODO Nagu Rotary, står under bokstaven R, man ignorerar ”Nagu” men det skrivs ut ändå (Kaj nämnde) Kaj: Vilket är ändringsförslaget?
    • Robert: Nagu Rotary finns nämnd i texten om Forneldsfesten - borde det vara en egen artikel?
  3. TODO Uppslagsorden inte skulle ha underrubriker alls. Så Själö, Själö Historia, Själö Kyrka, Själö Mentalsjukhus behandlas på samma nivå. Enligt eget tycke och spelöga, t.ex. Fias ögon säger:
    • Själö Historia under S
    • Själö Kyrka under K (alla kyrkor & kapell nära varandra)
    • Själö Mentalsjukhus under M
    • LÖSNINGEN? HUR GÖRA? ARBETSDRYG? Kaj: Nog delvis oense. Tycker det kunde vara "Kyrka, se även Själö kyrka" under K och "Mentalsjukhus, se Själö mentalsjukhus"
  4. OKLAR Uppslagsord borde kännas mera likvärdiga eller ”värda sin mängd av text” - t.ex. St Olav Waterway 4-5 rader passligt, kunde vara t.o.m. mera, och Skärgårdsvägen på s. 55 är passligt medan Regionalväg 180 på s. 94 kan förkortas / väljas ut det mest väsentliga.
    • Kaj: Nog i princip ense att Regionalväg 180 har mycket icke-Naguskt. Men det här är arbetsdrygt att ändra för hand varje gång det görs en körning, så jag uppfattar det inte som absolut nödvändigt.
  5. TODO ”Allmänna ord” som manet eller aborre är kul att ha med, men tycker det isåfall måste ha text som är specifikt förknippad till Nagu och varför det finns i uppslagsverket t.ex. Seglation på s. 55 är bra exempel på det.
    • Kaj: Bra idé! Jag tror det ska finnas en speciell sektion (eller en del av förordet) där icke-Nagu-ord förtecknas, inklusive förklaring varför. Detta är en Kaj-todo!
  6. KORRIGERAT!? Rensa bort ”extra information” som har sin plats på Wikipedia, men inte i Uppslagsverket Nagu. Självklarheter som t.ex. Borstö är en by och en ö i Skärgårdshavet1 i Nagu. Ön ligger i Pargas stad2 i landskapet Egentliga Finland.
    • Kaj: Absolut ense. Sådana dumheter får inte finnas i denna bok. Allt detta borde hittas då man letar på "klimat", "Egentliga Finland" och "Pargas".
    • Robert: tycker att de tidigare upprepningarna saknas nu. Nu nämns "egentliga finland", etc typ 10 gånger i hela uppslagsverket.

Annat märkbart[redigera]

  1. Gustaf Lucander s. 46-47: Det om Nötö Kapell, under Nötö Kapell och inte här. Förkorta till det väsentliga. Skriv ”se mera s.x om Nötö Kapell”.
    • Kaj: Ense. @Robert?
  2. Kända personer från Nagu: Nu som lista, istället alla kändisar få egna Uppslagsord.
    • Kaj: Båda! Både som lista och som egna uppslagsord. Vem är det som saknas bland uppslagsorden då?

För Hazel: Uppslagsord som Fia tycker saknas[redigera]

Fia noterar: vissa är kanske ”gömda” som underrubriker just nu. Kaj grupperade om orden i underkategorier. Hazels uppdateringar/nyskrivda artiklar listade längst ner.

Kaj: Prio 1[redigera]

  1. Gullkrona (som Kaj nämnde, och måste absolut finnas med)
  2. Kirjais <- klar
  3. Nagu IF även NIF, Niffen <- existerar redan som wikiartikel, Hazel uppdaterar om tiden räcker till
  4. Möviken Runt <- klar
  5. Nagu Ungdomsförening r.f, NUF, Nuffen <- klar
  6. Nagu Rotary Hazel: näst på listan att skapa
  7. Åke Sandvall Hazel: super, tack Fia!

Kaj: Bra! Hittar Fia eller nån lite källor?[redigera]

  1. Najaden även kallad Najjun
  2. Baren (Bensinstationen SEO, fd. Esso-baren)
  3. Multiculti rf
  4. Nagu Rotary rf
  5. Art-Dur Musik- och Bildkonstskola rf

Kaj: Bra! Räcker "omsortering"?[redigera]

Dessa kanske finns drunknade i artikeln om Nagu eller Kyrkbacken, eller så läggs de till som underrubriker i dem (och delas upp av XML-skriptet)

  1. Öboden
  2. Käldinge Skola
  3. Simonby Skola ”Simonkylän koulu”
  4. Lyan (ungdomsgård)
  5. Rinken (isrinken nära bollhallen)
  6. Bollhallen
  7. Kommunalstugan
  8. Parolabacken

Kaj: Specialfall och frågor[redigera]

  1. Väståboland
    • Kunde det vara "Väståboland, se Nagus historia, underrubrik Väståboland?" Eller vad vore bra?
    • Fia: Det låter bra i mina öron : bara det är med!
  2. Möviken (populärt och välkänt simställe för Nagubor)
    • Bland Sevärdheter i Nagu?
  3. Blanka av Namur
    • Uppdelad ur Nagus historia?
  4. Nagu Dialekt
  5. Nagu FBK
  1. Patientia (skepp)
    • Aldrig hört!
  2. Bomärken
  3. Kirjaisbutiken
    • Räcker det med underrubrik i artikeln om Kirjais?

Hazel: Klara och uppdaterade artiklar[redigera]

  1. Nagu UF: ny sida ok 17.10.
  2. Nagu Kammarmusikfestival: fortfarande en del av Nagu-wikisidan; texten uppdaterad 19.10.
  3. Fagerholm: basic artikel klar 19.10.; Hazel uppdaterar resten direkt i wiki.
  4. Framnäs föreningshus: klar
  5. Skärgårdsvägens buss: basic klar; Hazel uppdaterar resten direkt i wiki. Foton fattas!
  6. Nagu/Potatisfestivalen: uppdaterad
  7. Nagu/Kammarmusikdagarna: uppdaterad
  8. Kirjais: klar; robottext de första raderna

Bilderna[redigera]

Om vi inte hinner sätta in tillräckligt bra bilder till de uppslagsord som är värda bilder, så det känns mera igenomtänkt och enhetligt att nästan inte ha bilder alls förutom vid design-uppslagen, och enbart fåtal / de bästa vid standardsidorna.

Alltså Fia eftersträvar att

  1. Hitta porträtt på alla personer som är eget uppslagsord (inte alltid möjligt)
  2. Bra bilder med konsekvent kvalité, för de artiklar som är värda en bild

Konkreta uppslagsord där bilder skulle behövas (m.m.)[redigera]

  • Nagupositivet
  • Historiska bilder på färjor, förbindelsebåtar och Kyrkbacken
  • Svea Jansson <3
  • Fortuna fajans- och lerkärlsfabrik
  • Borstö

Kaj: Bra strävan! Men häng inte läpp om precis samtliga saker inte blir illustrerade.



De 11 uppslagen med bild och grafik[redigera]

  • Uppslagen är 2 sidor alltså ett uppslag och kommer vid nästa bladvändning nära uppslagsordet.
  • Tumregel: Gör så det fungerar. Så det ser snyggt och logiskt ut.
  • Kompletterar, inte istället för uppslagsordet: beror på mängden ord och vad som känns logiskt.

Utvalda Bilduppslag (troligen ändras ännu)

  1. Nagu Kyrka
  2. Skärgårdsvägens Buss
  3. Nötö Kapell & Gustaf Lucander
  4. Själö
  5. Färjor och färjfästen (+ Norrströmsbron)
  6. Vrouw Maria & Borstövraket S:t Mikael
  7. Förbindelsebåtar
  8. Kyrkbacken
  9. Sevärdheter
  10. Kultur / evenemang ?
  11. Rederier & båtbyggare ?

Fia funderar kring

  • Näringsliv
  • ”Stora öar” Högsar, Kirjais, Gullkrona
  • Skärgårdshavets biosfärsområde

Kaj: Bra! Enda kommentar: det finns pickelite om Kirjais och Gullkrona, så de kanske bör trilla bort.


Kommentarer av andra[redigera]

Kommentarer av Hazel 8.10.2019[redigera]

Om allmänt utseende och petande[redigera]

  1. Kunde man testa ifall läsbarheten blir bättre om varje nytt ord/inlägg skulle börja lite innan (=vänsterom) själva raden och inte med indrag som nu?
    • Kaj: Eller med en liten fylld färgad triangel > framför uppslagsordet, eller något annat som typografiskt stryker under ordet=
    • Robert: Ja, ska testa
  2. Större radavstånd behövs mellan inlägg än vad vanliga radbyten är. Kanske så att alla radbyten inom ett inlägg är som shift+enter och inte "hel-enter"?
    • Robert: Ja, ska testa

Linas kommentarer 16.10[redigera]

Först o främst: super bra jobbat, inte minst med tanke på tidtabellen!

Här kommer mina kommentarer, väntade med att skriva tills jag kommit till slutet o fått svar av Lajos gällande bildernas referenser.

referenser[redigera]

Se Lajos svar kring upphovsrättigheterna för de bilder som kommer i Uppslagsverket Nagu nedan.

Håller i övrigt med om att referenserna borde flyttas sist, så det finns en förteckning på referenser o en över bildernas referenser.

Fråga: Borde skribenteras wiki-id synas nånstans?

  • Kaj: Varför inte! Var har vi dem alla förtecknade? Jag kunde lägga dem i förordet!

font + layout[redigera]

  1. Tydligare skilja på rubriken (dvs uppslagsordet) och mellanrubrikerna. Kunde mellanrubrikerna vara kursiverade, alternativt en annan font? Det blir också ofta så att uppslagsordet kommer i samma font 2ggr, då det på Wikipedia först är rubrik o sedan boldat i början, i sådana fall borde vi ta bort det ena. Kunde vi göra på samma sätt som med öarna, dvs att uppslagsordet är “integrerat” i texten och itne står som separat rubrik? Det skulle btw också underlätta särskiljningen mellan rubrik/uppslagsord och mellanrubrik. Det blir lite skumt tex med Delfin Cruises eftersom det ser ut som om det finns två rubriker, (o oklart hur bilden från 2013 hänger ihop med rederiet som va verksamt 1989-90) Typsnittet för den ena borde ändras
  2. En del rubriker/uppslagsord blir lite kryptiska, tex Inför havets anlete, kunde man där lägga (litterärt verk) inom parentes? Det samma gäller t.ex, Båtsmän o Dragoner
    • Robert: De är delar av Nagu-artikeln som tagits ut. Tar gärna emot förslag vad de kunde heta istället, eller ska de hållas inom Nagu-artikeln?
  3. Då det gäller personer borde väl efternamnet egentligen komma före, då det är uppslagsordet?
    • Robert: Ska vi göra så? Jag hade en version i början åt det hållet, men, hur brukar det vara i uppslagsverk?
    • Silén, Robert har i varje fall Uppslagsverket Finland. Så tycker jag vi gör nu med.
  4. Vissa underligheter med text+bilder i den finska delen
    • Robert: Fixat.
  5. “Se även” borde kanske bort, lika så “vidare läsning”, “externa länkar” och “för X, se X, dvs t.ex. “Manet, För konstnären, se Édouard Manet”, liksom “högtalaren”?
    • Robert: I vissa fall ska "se även" definitivt bort. Måste fixas sista gången indesign filen uppdateras med nytt innehåll.
  6. Kolla att sidbrytningen blir rätt, nu finns t.ex. rubriken Geografi i slutet av en sida (detta är ju sånt man gör i sista korrekturläsningsskedet, men påpekar nu ändå :) )
    • Robert: kollas sista gången InDesign filen uppdateras.
    • Kaj: Nja, jag tror nog man kan lägga en sådan inställning på rubrikerna att de är keep-with-next. InDesign kan automatisera detta.

bilder[redigera]

  1. Har vi bild på någon/några av de små öarna som nämns, det kunde bryta upp texten lite? Tex finns det ju en bild av Innamo på finska sidan?
    • Robert: vore tufft. Lättast är det om du sätter in bilder du hittar på finska sidan? Jag lade till Innamo-bilden i svenska infoboxen, men är inte säker om den kommer med i uppslagsverket så, se Innamo
    • Kaj: Håller med Robert. Lägg in bilderna på finska sidan! Möjligast lite manuell korrigering.
  2. Pikusmå bilderna borde säkert bort
    • absolut, de ska bort
    • voffor de? Jag trodde de ska bli större! De har säkert bra resolution men bara nån böbig size-parameter.
  3. En del bilder kommer flera gånger i den svenska texten, tex sjöfartshuset (sid 57, 77 o 101) o Anne-Mari Hyryläinen (60+90)
    • Dubbletter tar vi bort lätt i sista InDesign versionen
    • Kaj: Inte så lätt. Vi vet ju inte ens sidantalet annars, och det finns nu så många dubbletter, att en "sista" rensning nog kan bli felaktig. Jag tror alltså vi ska se till att XML-skriptet inte skapar dubbletter.

Linas kommentar till Kajs kommentarer[redigera]

Sandra har en sida (skapades på momangen av Per W då jag rödlänkade henne som ordförnde för Folktinget), lade till henne i kategorin "personer från Nagu" https://sv.wikipedia.org/wiki/Sandra_Bergqvist jag passar på att skriva lite mera om henne nu genast. Edit: Något skumt med en del referenser som tas rakt från faktarutan, det kommer ingen ordentlig info till referenslistan, och vet inte hur jag ska ändra dem eftersom de inte syns alls i själva artikeln

over and out :)

Lajos kommentarer om upphovsrätt[redigera]

Lajos skrev nu lite mer utförligt om upphovsrätt o källförteckning för bilderna som ingår i Uppslagsverket. Han svarar på mitt mejl där jag skickade mina anteckningar från mitt och Lajos samtal om det här i går, så klistrar in anteckningarna här:


Linas anteckningar från samtal med Lajos om upphovsrätt:

  • Det torde gå att maskinläsa permissions för bilderna, möjligtvis vet ni redan hur?
  • Det är bäst att hitta ett urval licenser som täcker alla bilder (gärna typ 2)
  • Skapa förteckning över fotograf, licens, filnamn, länk till urlen för varje bild (sådär som det ofta är i böcker, men viktigt att urlen är med här)
  • Uteslut bilder med eländig licens
  • Antagligen kommer ingen att göra något nummer av det om vi gör fel, men det är bra att undvika eftersom vi vill föregå med gott exempel

Här följer Lajos:

Ja, jag tror det är en bra sammanfattning. Ett antal preciseringar och komplikationer nedan.

URL kanske är bra, men om det blir plottrigt kan man istället ange filens namn och hur man hittar den med hjälp av namn/id

Jag vet inte om man kan få vissa fält via APIn, men om man skall behandla fritexten så torde den upphovsrättsliga informationen finnas i info-mallens fält author, title och attribution (sällsynta, men nämns i CC BY-licensen) och permission (ofta tom) samt avsnittet under, med licensmallarna (rubriken består av ett mallanrop för översättning, minns inte exakta formatet). En del bilder saknar info-mall (eller motsvarande som brukar användas för konstverk), men antagligen inte många av dem som är i bruk i artiklar. En del mallar kan vara fel ifyllda och behöva granskas manuellt.

Ofta finns mer än en licensmall, så att man kan använda vilken man vill. Ifråga om bilder där upphovsrätten löpt ut finns alternativa mallar som gäller ursprungslandet respektive USA. Ibland kombineras mallarna, t.ex. som Mall:Self/heir. Enstaka gånger finns både licens och PD-uppgift. I de flesta fall är logiken tydlig när man jämför sidan som den ser ut och wikitexten med mallarna.

Också för author-fältet finns en del mallar, främst kanske Mall:Self (med Mall:Own för "source") och Mall:Photo. Vi kanske vill ha med också ursprungskällan (Konstsamfundet, Panoramio, ...), men den är inte nödvändig om den inte nämns i "attribution". Den kan hittas via Commons av intresserade läsare.

Om ni inte har något färdigt skript antar jag att det lönar sig att dels titta på upphovsrättsbilagan i Wikipedias "gör en PDF"-utskrift, dels plocka ut varje mall ni stöter på i permissions och upphovsrättsavsnittet, räkna dem och titta närmare på de vanligaste, och på de typiska kombinationerna jag beskrev ovan.

När ni får skriptet att känna igen de relevanta uppgifterna är kanske nästa steg att kolla hur många av bilderna som inte finns som PD-70 eller CC-BY eller CC-BY-SA. PD-self och CC-zero är problematiska för att de är ogiltiga i EU. Det kan vara skäl att ta en skild titt på konstverkens filbeskrivningssidor, då de använder lite andra mallar. Jag har inte stor erfarenhet av dem.

Vi kommer att få ett antal versioner av CC-licenserna, några PD-varianter och antagligen någon outlyer med märklig licens, möjligen någon annan typisk situation jag inte kommit att tänka på. Om det finns alternativa licenser tror jag det för enkelhetens skull är bäst att välja en CC-variant, gärna en som används flitigt. CC-licenserna är vi hur som helst tvungna att hantera, och ju färre licenser desto enklare.

                        *       *       *

Jag antar att vi har en upphovsmannabilaga.

Texterna är alla under CC-BY-SA 3.0 (det har funnits undantag, men jag hoppas att vi inte råkat få med sådant, hopplöst att utreda). Licensen kräver attribuering. Det görs enklast så att vi hänvisar till artikelhistoriken på Wikipedia och anger versionsnumret ("oldid=xxx" från den permanenta länken) eller hela permanenta länken, kanske i början eller slutet av varje artikel. Vi kunde ange huvudförfattarna, men då borde vi gärna försäkra oss om att MediWikis algoritm för att välja ut dem är tillräckligt tillförlitlig.

För bilderna skall vi väl ange upphovsman, licens eller upphovsrättsstatus som förkortning, och länk till filbeskrivningssidan på Commons (eller bara filnamnet). För CC-bilder med "title" eller "attribution" skall de finnas med, antagligen också då ett PD-konstverk har en titel eller dedikation.

I en kort inledning kan vi berätta att det är fritt att återpublicera boken och återanvända innehållet, såväl text, bilder som design (kolla att vi har tillstånd för det), på vissa vilkor som anges av licenserna som använts. Boken som helhet får kopieras och spridas utan några särskilda villkor. Vid återanvändning i offentligheten eller i större skala vill de flesta upphovsmän gärna bli underrättade. Texterna ligger under CC BY-SA 3.0 och författarna hittas med hjälp av artikelhistoriken, som nås på https://sv.wikipedia.org/wiki/Artikelnamn?oldid=xxx (där xxx är id:n som anges i anslutning till artikeln), medan upphovsman, licens och filnamn för bilderna listas här. De enskilda licenserna förklaras efter bildlistan. Bilderna är från Wikimedia Commons och bilden i digital form med full upplösning och närmare information hittas via filbeskrivningssidan där (som nås på https://commons.wikimedia.org/wiki/File:filens_namn). Vi kan lägga en asterisk efter licensen om vi valt en av flera möjliga.

En del av licenserna kräver att licenstexten publiceras som sådan. CC-licenserna kräver som minimum en länk till licensen, men om vi har licenser som kräver text är det rimligt att vi har med sammanfattningen på svenska ("deed") eller den sammanfatting som finns på bildbesrivningssidorna.

CC BY-licensen kräver att upphovsmannen behandlas som andra motsvarande upphovsmän, så önskan om att nämnas vid bilden skall normalt ignoreras (vilket är praxis på sv-wp). Antingen skall alla upphovsmän nämnas så (möjligen nere på sidan eller i slutet av artikeln) eller bara de som bedöms intressanta av redaktionella skäl (såsom på sv-wp). CC BY(-SA) lämnar bedömningen åt oss, licenser som ställer krav på attribueringens form kan förhindra användning av bilden ifråga.

För PD-bilder borde vi ha en enkel formulering av något slag. Vi har åtminstone konstverk (pma + 70) och enklare foton (fria om över 50 år gamla), möjligen också verk fria för att de är del av myndighetsbeslut (kommunvapnen, men de är väl nästan alltid också gamla, de andra är lite knepiga). Vi behöver antingen en enkel förmulering som täcker alla fall eller några varianter ("[fri]" -> "omfattas ej av upphovsrätt, på grund av ålder eller andra omständigheter"?).